Metoda ośrodków pracy została w Polsce rozpropagowana przez prof. Marię Grzegorzewską już w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Jest to metoda zaprojektowana do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną, podczas której działania dydaktyczne są uzupełniane oddziaływaniami rewalidacyjnymi. Opracowując coroczne ośrodki pracy, wg których nakreślamy kierunek naszych działań, bierzemy pod uwagę następujące działy tematyczne:
Uczniowie mniej sprawi motorycznie podczas realizowanych zajęć doskonalą się w samoobsłudze, poddawani są treningowi czystości czy też uczestniczą w zajęciach z Integracji Sensorycznej. Cotygodniowe zagadnienia są jedynie pewną ramą, w obrębie której pracujemy i rozbudowujemy zajęcia, ponieważ zadaniem nauczycieli jest dostosowanie ćwiczeń do indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków. Pracując tą metodą, zawsze pamiętamy o słowach prof. Marii Grzegorzewskiej, która zwykła mówić, że „każdy człowiek ma prawo do miejsca w społeczeństwie i do osobistego szczęścia”.