KOŁO EKOLOGICZNE
Od 2008 r. na terenie placówki działa Koło Ekologiczne, należące do Ogólnopolskiego Klubu Nasza Ziemia, do którego adresujemy swoje raporty i zdjęcia z przeprowadzonych przedsięzwięć i akcji. Podczas zajęć wychowankowie mają okazję realizować opracowane przez opiekuna prowadzącego programy ekologiczne, wspierające liczne inicjatywy o charakterze ekologicznym. Celem przeprowadzanych akcji, konkursów oraz innych uroczystości jest poszerzanie wiedzy naszych wychowanków z zakresu ekologii, w co wlicza sie także nauka o poszanowaniu przyrody i troska o otaczającą nas faunę i florę. Nasi wychowankowie brali udział w wielu konkursach ekologicznych na szczeblu powiatowym, osiągając dobre wyniki.
Co roku organizowane są projekty, takie jak na przykład „Sprzątanie świata”, „Rajd Góry Niepełnosprawnych” czy „Dzień Ziemi”, w których uczestniczą wszyscy uczniowie ośrodka wraz ze swoimi wychowawcami. Dodatkowo, z myślą o recyklingu, zbieramy zużyte baterie, makulaturę, puszki aluminiowe oraz nakrętki, zaś zimą zaś troszczymy się o ptaki, dokarmiając je regularnie przygotowanych karmikach.
Zasadziliśmy w 2010 roku „Dąb Życia”, który stał się symbolem zaangażowania i troski naszych wychowanków o nasze czyste środowisko. W 2014 roku podjętym i zrealizowanym przez nas przedsięzwięciem było utworzenie „Rabatów z roślinami łąkowymi”, będącymi ostoją dla owadów. W roku kolejnym utworzyliśmy zaś „Ogródek Ziołowy” a rośliny pochodzące z niego służą nam m.in. podczas zajęć kulinarnych i w aromaterapii, podczas której nasi wychowankowie wykorzystują, zawarte w ziołach, olejki eteryczne.
W ramach wymiany doświadczeń i informacji, współpracujemy z Nadleśnictwem Złotoryja, Wydziałem do Spraw Środowiska w Wojcieszowie, ZGKiM w Wojcieszowie, LOP w Jeleniej Górze oraz Zespołem Szkół w Wojcieszowie
KOŁO TEATRALNE – TIP-TOP
Przy Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im . K. Rogowiec w Wojcieszowie
Motto - które było i jest do dziś myślą przewodnią to :
POWIESZ – ZAPOMNĘ
POKAŻESZ – ZAPAMIĘTAM
PRZEŻYJĘ, DOŚWIADCZĘ – ZROZUMIEM
Zajęcia teatralne które prowadzone są w placówce polegają na przygotowaniu dzieci do różnych przedstawień okolicznościowych , przeglądów teatralnych i konkursów recytatorskich.
Stałym punktem Koła są coroczne Konkursy Pięknego Czytania i Inscenizacji Bajek. W zajęciach uczestniczą podopieczni chcący rozwijać swoje zainteresowania , chcący wykazać się swoimi umiejętnościami i zdolnościami
Nasz teatr dziecięcy ,to specyficzny rodzaj teatru: nie ma z góry określonych reguł, nie jest poddany skonwencjonalizowanym przepisom i wymaganiom. Uczestnictwo w nim nie jest uwarunkowane przestrzeganiem sztywnych zasad, metod i form. To zachowania sceniczne maja wpływać i warunkować przebieg działań artystycznych.
Idąc za tą myślą opracowywane i wdrażane są projekty, które zakładają przybliżenie naszym uczniom kontaktu ze sztuką na wielu płaszczyznach.
W ramach tej działalności staramy się poszerzyć horyzonty naszych podopiecznych , rozwijać integrację z innymi grupami oraz wprowadzić młodego człowieka w kulturę stosując zasadę ,że wychowanie młodego człowieka staje się skuteczne , kiedy poznanie ma charakter praktyczny.
Praca w Kole Teatralnym polega na współpracy dzieci i młodzieży z różnych klas i w różnym wieku,.Często do współpracy zaproszeni są aktorzy z zaprzyjaźnionych placówek.
Podczas realizacji różnych projektów współpracuje z nami już od wielu laty zaprzyjaźniony aktor Teatru im J.C. Norwida w Jeleniej Górze – pana Piotr Konieczyński.
Nasz teatr dziecięcy ,to specyficzny rodzaj teatru: nie ma z góry określonych reguł, nie jest poddany skonwencjonalizowanym przepisom i wymaganiom. Uczestnictwo w nim nie jest uwarunkowane przestrzeganiem sztywnych zasad, metod i form. To zachowania sceniczne maja wpływać i warunkować przebieg działań artystycznych.
Zajęcia prowadzone w ramach Koła Teatralnego poza wartościami dydaktycznymi odznaczają się też walorami wychowawczymi: wpływają
na większą aktywność uczniów, pozwalają rozwijać ich wyobraźnię, umiejętność odczuwania, odbioru kultury, uczą współdziałania w grupie, odpowiedzialności za działalność własną i całego zespołu.
Wszelkie działania w ramach prowadzonego koła mają uświadomić dzieciom ich własną indywidualność przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności.